Fläskfilé med "kantarellstuvning"

(Orginalrecept med köttfärsbiffar)

Ingredienser

500 g blandfärs
1 1 st ägg
2 2 skivor vitt bröd, utan kanter
1.5 1.5 dl mjölk
1 1 st finhackad gul lök
1 1 tsk flingsalt
1 1 krm malen peppar
0.5 0.5 msk ½ msk smsmör ½ msk vanlig rapsolja till stekning

Topping
 1 kantareller, 350 g
 1 skalad schalottenlök
 2 st hela skalade vitlöksklyftor
 2 msk crème fraiche
 1 st äggula
 2 dl riven parmesanost
 1 msk 1 msk smör



(Mitt recept)

(Till 3-4 pers)

Du behöver:
1 Fläskfilé (+ Salt & grillkrydda)
ca 2-3 dl (i dehär fallet förvällda) Kantareller
½ Röd lök
2 Vitlöksklyftor
½ Burk creme fraiche (2 dl-burk)
1 Äggula
1 Påse riven västerbottenost
1 fpk Matlagningsgrädde


Gör såhär:
Sätt på ugnen på 200 grader.
Dela fläskfilén på 4.
Krydda med grillkrydda (all around krydda) & salt.
Bryn på bitarna ganska mkt så att dom får färg,
lägg dom sedan i en ungsform med lite vatten i botten
& låt dom "puttra" i ca 20-25 min.
Under tiden kan hacka rödlöken, pressa vitlöken & blanda ihop de
med kantarellerna, osten, äggulan & creme fraichen.
När köttet har "puttrat" i 20-25 min tar du ut formen
och ha på all röra över köttet & häll sedan över matlagningsgrädden.
Ställ in i ugnen ytterligare ca 15 min tills osten har smält & fått lite färg.

Servera med ex klyftpotatis! :)


Kommentarer
Postat av: Tessa.

Ååh vad gott det såg ut :D! Det receptet ska jag stjäla :D

2009-10-23 @ 22:45:33
URL: http://avaritia.blogg.se/
Postat av: Linda&Alvin

Jag lagar detta just nu ! De luktar supergott och de vattnas redan i munnen ! Hoppas de är lika gott som de ser ut :D Tack för receptet ! :)

2009-12-15 @ 18:16:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0