Fiskgratäng

Receptet  & "mitt" recept

Du behöver:
600 g Laxfilé
(jag använde 400 g/4 st portionsbitar som jag tinade upp)
 Ca 8 dl Potatismos
(jag använde pulvermmos, hur mkt beror på hur stor formen är)
250 g Fryst lr färsk bladspenat
2 st Äggulor
150 g Riven ost
2 dl Créme fraiche
(jag använde lättcréme fraiche)
2 tsk Flytande fiskfond
(jag kokade upp en fiskbuljongtärning i 1½ del vatten)
1 msk Olivolja
(jag använde matolja)
0,5 dl Hackad gräslök
(jag använde fryst hackad gräslök)
3 msk citronsaft
(jag använde citronsaft på "flaska")

 Så gör du:
Gör potatismos och tina spenaten (eller förväll färsk).
Sätt ugnen på 225° C.
Blanda ner äggulorna och hälften av osten moset.
Smörj en ugnsfast form med lite olivolja.
Klicka eller spritsa moset runt kanterna på formen
(jag klippte bort ena hörnet på en fryspåse & använde som sprits).
Krama ur vätskan ur spenaten och blanda med 1 msk olivolja.
Salta och peppra och lägg ett täcke av spenaten i formen.
Skär laxen i bitar och fördela över spenaten. Salta och peppra.
Koka ihop lätt crème fraiche, fiskfond och citronsaft.
Smaka ev av med salt och peppar. Rör ner finhackad gräslök.
Häll såsen över fisken och ös över resten av osten.
Gratinera fiskgratängen i 15 min i mitten av ugnen
eller tills laxen är klar och fiskgratängen har fin färg.

Supergott!! Enligt mig då förstås ;) 


Kommentarer
Postat av: - Desiree, shoppingbegär& inredningstankar ♥

Mums ser & låter riktigt gott - tåls att prova :D Jaha okej, såg nämligen i jysk's reklamblad att de hade fina korgar som erbjudanden nu - tänkte om du köpt några sådanna :) Haha nämen shoppingförbud? Du det skulle nog en annan också behöva, handlas lite för mycket här med. Fast det skulle nog vara rätt svårt att klara/hålla det ;)

2009-09-08 @ 23:40:37
URL: http://desireej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0