Tips på mat nr 2 - Fläskfilé i senapssås

Dehär blev dagens middag och FY FAAAN va gott det var om jag får säga det själv!!
Godaste på länge faktiskt :P
Jag tycker inte äns om senap att äta på korv lr så men i mat & just denhär maten är det suupergott!!!

Jag utgick från dehär receptet:

Du behöver:

4 portioner
  • 600 g fläskfilé
  • 1 gul lök
  • 1 klyfta vitlök
  • 2 msk olivolja
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 2 dl grädde
  • 1 dl vatten
  • 2 msk flytande kalvfond
  • 2 msk fransk senap
  • 1 msk majsstärkelse

    Såhär gör du:
  1. Förbered potatistillbehör och grönsaker att koka till.
  2. Putsa köttet och skär det i skivor. Skala och hacka lök och vitlök.
  3. Bryn fläskfile i oljan i en stekpanna. Tillsätt löken och fortsätt att bryna någon minut. Krydda med salt och peppar.
  4. Vispa ihop grädde, vatten, kalvfond, senap och majsstärkelse. Blanda ner det tillsammans med köttet. Låt det koka 3 ? 5 minuter.
  5. Servera klyftpotatis, pressad potatis eller färskpotatis.
  6. Kokta grönsaker som gröna bönor, vårmorötter och vårlök passar till.


    Men såhär gjorde jag:

    Du behöver:
    500 g Fläskfilé
    1 Gul lök
    1 ganska stor Vitlöksklyfta
    4 dl Vispgrädde (mkt sås ska det vara :)
    4 msk Frank senap
    1 Köttbuljongtärning
    Salt & Peppar

    Så gör du:
    Putsa fläskfilén och skär den i skivor.
    "Banka"/platta ut fläskfiléskivorna, salta och peppra (svartpeppar).
    Hacka löken.
    Bryn på fläskfilén, bara så att den får färg.
    Jag fick inte plats med fläskfilen så jag "brynde" i två omgångar och la sedan fläskfilén åt sidan
    för att sedan bryna på löken.
    När jag brynt löken hade jag i fläskfilen igen och slog på grädden, hade i senapen, buljongen
    och pressade i vitlöken.
    Låt puttra i 15-20 min på svag värme tills den blir krämig.

    Vi hade potatiskroketter & broccoli (W´s favorit :) till.
    Supergott att platta till kroketterna i den goda såsen, mmmmmh :P hehe.

    Lycka till nu! :D

    (jag har tyvärr ingen bild så jag letade på en passande :)

     

Kommentarer
Postat av: Sara

de där lät supergott! kanske de blir söndagsmiddagen :D

2010-12-11 @ 21:02:30
URL: http://blondstar.blogg.se/
Postat av: Sara

ja, jag ska nog göra de tror jag :)

2010-12-11 @ 23:11:10
URL: http://blondstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0