Recept - Pizzadeg utan jäst

När jag ändå är igång med recept tänkte jag tipsa om ett recept på en suupergod pizzadeg
som jag hittade på på nätet och gjorde i förrgår! :)
Vi brukar annars köpa såndär "poffpizzadeg" (grön förpackning) som är supergod
men vi hade ingen sån hemma och jag orkade inte åka och handla
& då hittade jag på denhäär (fluffig, saftig och enkel :)  :

PIZZADEG UTAN JÄST

Ingredienser:

5 dl  vetemjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
3 dl mjölk (eller vatten)
½ dl matolja

Gör så här:

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke.  Tillsätt mjölk eller vatten och matolja. Arbeta samman till en smidig deg. Mjöla degen lätt på ytan och tryck ut direkt på ett bakplåtspapper i långpanna.

Lägg på valfri fyllning. Strö riven ost över hela pizzan och grädda den i 200º varm ugn i 15-18 minuter.




Jag hade dock närmare 8 dl mjöl, de är väl de enda jag kan "klaga på" :P

Jag körde på orginalpizza och blandade krossade tomaten med oregano, ost & skinka, mmmmmmh ;D


Kommentarer
Postat av: Lilli

Efter att ha bakat ett X antal pizzor på restaurang, så tar du först på tomatsåsen, och sen osten. Alltså före övrig fyllning. :) Tips bara. Det smakar ju samma ändå, men det brukar i regel se lite bättre ut.

2011-07-11 @ 16:29:03
URL: http://curiousme.blogg.se/
Postat av: Sanne

Åh, det ser riktigt gått ut!:)

2011-07-29 @ 21:06:46
URL: http://sannewestin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0