Fota i mörker

Men kolla nedan vad jag hittade HÄR !!
Jag som har pratat om att fota på kvällarna & här är ju jättebra tips på de, toooppen!! :D

 



Så fotar jag när de är mörkt

2011-01-22 21:30:17
Jag är en kvällsmänniska. På kvällen vaknar till, suget efter att fota kommer och inspirationen flödar. Förut skippade jag ofta att fota på kvällen eftersom mina bilder fick så himla dålig kvalité. Visst, de når fortfarande inte den kvalité som de skulle haft om de hade fotats på dagen, men ett foto bygger ju på mer än bara kvalité :}

jag kommer utgå från den här bilden som jag fotade en sen kväll i vår hall

Miljön:
Jag tar fram det jag vill fota och funderar på vad jag vill ha för omgivning. I hallen har vi ett fult plastgolv och bruna lister, dom vill jag inte ha med på bilden och lade därför rosorna på ett gardintyg som dolde dessa. I bakgrunden såg jag till att ha de vita garderoberna.

Ljuset:
Jag tänder så mycket lampor som möjligt, men ser till att ljuset fallet jämt och inte ger några jobbiga skuggor. När jag fotade rosorna så tände jag bara taklampan och släckte den lilla bordslampan eftersom den gav ljus från sidan och därmed gav upphov till skuggor som jag inte var ute efter. Hade jag behövt mer ljus så hade jag flyttat på bordslampan, eller rosorna, för att få ljuset ur en annan vinkeln. Det är bara att testa sig fram!

ISO: Med min kamera, och säkert flera av er läsares kameror, så kommer bruset i bilderna redan vid ett ganska lågt ISO. Testa er fram och se hur brusiga era bilder blir vid olika värden på ISO och använd ett så högt ISO som möjligt utan att kompromissa allt för mycket med kvalitén. I värsta fall använder jag ett ISO så högt som 800, men det är inget jag föredrar med min kamera.
När man fotar vissa bilder så kanske man vill att de ska bli lite brusiga, då är det bara att höja ISO.

Bländare:
Bländare väljer jag beroende på vilket skärpedjup jag är ute efter. Det är lite smidigare att använda en stor bländare, så att man får in mer ljus.

Slutartid:
När jag har bestämt ISO och storlek på bländare så väljer jag en slutartid som tillsammans med dessa ger en lagom exponering. Ofta blir slutartiden ganska lång och då ser jag till att ge kameran stöd av något slag så att bilderna inte blir suddiga. Ibland använder jag stativ, men ibland ställer jag kameran på något stabilt, tex. ett bord eller en skokartong som finns i närheten. När jag fotade rosorna så lutade jag kameran mot golvet så att mina skakiga händer inte påverkade bilden ;}

Blixt:
Jag har ingen extern blixt och skulle aldrig få för mig att använda den som är inbyggd i kameran


De här bilderna är fotade med precis samma ISO, bländarstorlek och exponeringstid. Det enda som skiljer dem åt är vitbalansen. Jag är inte på något sätt emot automatisk vitbalans, i många fall så fungerar den perfekt, men när det är mörkt så brukar den ge orangea bilder.

Vitbalans: Jag skulle kunna prata länge om vitbalans, men det får bli en annan gång i ett annat inlägg. Man kan antingen ställa in vitbalans på olika automatiska lägen som tex. daylight, som ger en ganska varm färgåtergivning, eller tungsten som ger en mycket kallare bild. Det är bara att testa sig fram om man vill använda dem. Annars kan man ställa in vitbalansen helt manuellt, vilket jag gjort i bilden längst till upp till vänster. Hur man gör detta, kan ni läsa i era manualer

Custom:
Här har jag manuellt ställt in vitbalansen och färgåtergivningen stämmer ganska bra. Muffinsen är brun, grädden vit och dukens färger stämmer med verkligheten

Daylight: Färgåtergivningen är alldeles för varm

Tungsten: Det ser inte allt för tokigt ut, men om ni kollar på grädden så är den inte direkt vit, muffinsen ser lite grönbrun ut och muffinsformen är inte heller så vit som i verkligheten

Auto: Bara för att jag skulle ta bilder och visa hur auto ofta ger orangea bilder när det är mörkt, så envisades den så klart med att visa ganska okej färgåtergivning ;} men jämför ni med den helt manuella bilden så ser ni att färgåtergivningen inte heller här stämmer, den är lite för varm
Blir ni förvirrade av allt prat om de olika inställningarna så har jag skrivit ett inlägg här där jag beskriver hur man fotar manuellt och vad de olika inställningarna påverkar

Ps. Fotar man i RAW så kan man på ett smidigt sätt ändra vitbalansen när man öppnar bilden i kamera RAW. Fotar ni i JPEG så blir det betydligt krångligare, därför är det smidigt att göra rätt redan i foto-ögonblicket :}

Kommentarer
Postat av: Anonym

Måste bara säga de Sofie, din blogg är underbart bra&rolig! Brukar annars "slita mitt hår" när jag väl läser bloggar, men nu du! nu jag hittat en blogg som är intressant (utan ordbajs)! :) smörig jag är va? ;) Puss påre!

2011-01-25 @ 19:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0