Köttgryta med rödvin





Igår gjorde jag mina första köttgryta med rödvin i,
det var riktigt gott & var väldigt uppskattat utav grabbarna mina :)

Såhär gjorde jag :

Du behöver (för ca 4 pers) :

ca 600 g skinksnitzel
1 1/2 msk vetemjöl
1 msk tomatpuré

1 tsk timjan
2 dl rödvin
2 1/2 dl vatten
2 st Köttbuljongtärningar
2 Gula lökar
2 vitlöksklyftor
En skvätt kalv/köttfond
Salt
Svartpeppar
Maizena (+ lite vatten att blanda de med, ca 2 tsk)

Så gör du:
Skär köttet & löken i bitar. Bryn köttet & löken. 
Krydda med salt och peppar.
Rör i mjöl, tomatpuré och timjan. Häll på vin, pressa i vitlöken, häll i vatten & ha i buljongtärningarna.
Låt grytan koka under lock ca 1 1/2 - 2 tim.
"skvätt i" lite fond och maizena på slutet.

Servera med ris lr potatis  :)


TIPS ! Släng inte gammalt rödvin ! De kan användas i mat ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0