"Larsas favoritkaka"

Tänkte ge ut receptet på den gaalet goda och saftiga "sockerkakan"
som jag gjorde idag! :)
Marcus mamma hade gjort den när vi var och hälsade på en gång
och idag gjorde jag den för första gången, mmmh ;)
Vi får kallar den "Larsas favoritkaka" (Larsa är Marcus pappa),
då jag inte har en aning om vad den heter egentligen :)

Till kakan behöver du:
3 Ägg
3 dl Socker
3 dl Mjöl
2 tsk Bakpulver
1 dl Kokt vatten
(Smör och ströbröd till formen)

Till "krämen" behöver du:
125 g Smör/margarin
1 dl Mjölk
4 msk Vaniljsocker


Så gör du:
Sätt ungen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt, blanda i mjölet och bakpulver.
Ha sist i det kokade vattnet och häll sedan i smeten i en smord och bröad form.
Grädda i mitten av ugnen i 35 min.
Låt kakan svalna och dela sedan kakan i två delar.

Smält sedan smöret, häll i mjölken och låt koka under omrörning i 2-3 minuter.
Ta av kastrullen och tillsätt vaniljsockret.
Fördela detta på dom två delarna, lägg ihop dom och sikta sedan florsocker över.

VOILÁ!! ;)
Det blev inte så bra bilder, men ni förstår nog ändå?! :)



Kommentarer
Postat av: Katrin

Kan berätta bara för skojs skull att kakan heter Sverigekaka, det är iaf så den är känd i min familj och den är ruskigt goood =)

2009-05-18 @ 11:56:59
Postat av: Anonym

Kan berätta bara för skojskull att kakan heter Sverigekaka, det är iaf så den är känd i min familj och den är ruskigt goood =)

2009-05-18 @ 12:00:20
Postat av: Sofie

Jamen där ser man, tack för infon :D

Jaa de är tokgod :)

2009-05-18 @ 12:12:04
Postat av: blondstar

har precis bakat denna kaka nu inför kalas imorgon :) hoppas jag lyckats så den blir god, ska bara lägga ihop delarna igen så är jag klar. lite kul oxå att jag såg datumet du skrev detta, 17 maj förra året :P

2010-05-18 @ 20:22:48
URL: http://blondstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0