Tips på mat nr 1 - Ugnspannkaka

Till lunch idag blev det ugnspannkaka, inget speciellt och jag följde receptet som jag hittat
(förutom de fetmarkerade)
men tänkte bara tipsa om det för de är en maträtt som exempelvis jag glömmer bort men
som är väldigt enkel och god :D

Jag följde dehär receptet:

Ingredienser
280 g bacon, 2 paket, i bitar
1 msk smör
4 st ägg
8 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt

Beskrivning
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en långpanna eller stor form,
 cirka 30-40 centimeter med smör.

Vispa sönder äggen något. Tillsätt hälften av mjölken, allt mjöl samt salt.
Vispa till en jämn smet och späd med resten av mjölken.

Antingen bryns baconet i långpannan eller på spisen.
 (jag stekte baconet ganska mkt i stekpanna, tycker om när de är knaperstekt)
Om baconet bryns på spisen läggs det i långpannan sedan. Därefter hälls pannkakssmeten i.
(jag hällde i baconen med matfettet som blev i pannan i smeten,
vispade lite och sen hällde i ugnsformen)

Grädda ugnspannakakan i mitten av ugnen i cirka 30-35 minuter eller tills smeten stelnat.
(jag hade den i i ca 20 min sen var den klar, så håll koll :) 
Ta ut ugnspannkakan och låt stå ett par minuter innan den serveras med valfri sylt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0