Falsk Krupp

Igårkväll när vi precis skulle gå åh lägga oss runt 22.oo hörde jag hur W började rassla inne på sitt rum.
När jag kom in rasslade de när han andades, han hostade "pipande" och höll på att kräkas.
Vi har ju varit in med honom en gång för längesen då dom konstaterade falsk krupp 
& sen har han fått det en gång till efter de.
Men hur mkt man än önskar att man kunde behålla lugnet så går det inte, man blir så rädd, så rädd, så rädd.
Speciellt när man ser paniken som han får och när det låter så otäckt då han andas & hostar.
Man ska nämligen ta ut honom i friska luften, sätta honom upp och hålla sig lugn
för att sprida sitt lugn till honom, men hur lätt är det?? 
Vi virrade in honom i en filt och gick ut med honom på altanen och satt där en bra stund.
Jag försökte prata om vad vi skulle göra dagen efter och om allt möjligt för att han skulle tänka på annat
men jag tyckte aldrig att det försvann. Jag stressade på Marcus att ringa rådgivningen 100 ggr
men han hittade inte numret. 
Efter en stund gick vi in iaf, han var lugn ett tag så vi struntade att ringa rådgivningen 
men såfort han hetsade upp sig över något så fick han svårare att andas
& vi fick ytterligare engång gå ut en sväng.
Sen satt vi länge och kollade på hans favorit byggare bob i vårat sovrum med öppet fönster
tills rasslandet nästan var borta helt.
Försökte få honom att sova i våran säng då jag inte vela lämna honom
men som vanligt så kan han inte somna där!
Jag gick omkring med honom som en liten bäbis och sjöng för att han skulle somna, han var såååå trött
& såååå nära på att somna 100 ggr men vägrade.
Så tillslut bäddade jag upp med kuddar i hans säng, la honom och hade hans dörr öppen. Han somnade.

Vaknade ett tag efter på natten av att han rasslade igen, så jag bar över han till oss
och då somnade han mellan oss, kors i taket!!
Har dock sovit med ett öga öppet hela natten typ och vid o5.45 vaknade han för dagen 
& då skulle han kolla på bolliboo (bollibompa/byggare bob) :P
Så idag är man lite mör!!
Tycker dock mer synd om Marcus som åkte till jobbet o5.2o och ska jobba tolvtimmars :/
W mår bra, inget rassel, bara lite snuvig, tack & lov!!



FAKTA OM FALSK KRUPP

Falsk krupp (pseudocroup) är en infektion i luftstrupen
som gör att slemhinnan svullnar strax nedanför stämbanden.
Falsk krupp orsakas av en virusinfektion och drabbar framför allt barn från 6 månaders till 6-7 års ålder. Slemhinnan i luftvägen svullnar upp, och strax under stämbanden är det extra trångt.
Här blir det så trångt ibland att luften får svårt att passera och barnet drabbas av andnöd, heshet och hosta. Svullnaden ökar när barnet ligger ner, varför besvären oftast börjar då barnet legat någon eller några timmar.

SYMTOM

I typiska fall vaknar barnet efter några timmars sömn
med hes, skällande, hård hosta, svårt att andas in, ont i halsen och feber.
Barnet har oftast haft snuva dagen innan men ibland kommer kruppbesvären före förkylningen.
När barnet blir oroligt, skriker och gråter ökar svullnaden i luftvägen och barnet får ännu svårare att andas in.

 


Kommentarer
Postat av: Sara

men stackarn :( jag förstår ni blir rädda.. tur de gått över tills idag då! min lillebror hade krupp som liten o jag kommer ihåg hr de lät.. jag tycker de är jobbigt när max är förkyld o hostar på nätterna, fast han inte vaknar av de kan jag knappt sova o vill helst ha honom hos oss.. o då låter de verkligen inte i närheten av krupp! hoppas ni får en bra dag idag i alla fall o att marcus orkar jobba! :)

2011-01-15 @ 09:31:07
URL: http://blondstar.blogg.se/
Postat av: Malin

Men fyy! Kan ni inte få någon medicin, som ni kan ha hemma när han bli dålig? typ som astma medicin ?

2011-01-15 @ 11:28:08
URL: http://malinklein.blogg.se/
Postat av: Emmy - Mamma till Liam

Liam har förkylningsastma och får också falsk krupp så nu har vi fått två mediciner till honom efter mycket tjat men skam den som ger sig. Ventoline och mollipect och jag tackar gud för dessa underbara grejer. Jag förstår dig precis, så jädra jobbigt :/ Jag kan heller inte hålla mig lugn. Puss

2011-01-15 @ 11:45:33
URL: http://eemmy.blogg.se/
Postat av: Fia

Men fy gumman det där låter ju inge bra alls!! Tycker ni ska undersöka om ni kan få tillgång till någon medicin som ni kan ha hemma när dessa tillfällen uppstår. Stackars lill plutten :( förstår att det är svårt att hålla sin lugn..

2011-01-15 @ 17:00:04
URL: http://sofiaswartling.blogg.se/
Postat av: Veronika

Godkväll!



Hua, det är ej kul med falsk krupp. Våran mini hemma här, 4år har haft detta sedan spädbarnstideni samband med förkylning. Kommer dock bara på vintern då luften är torr och rå. Vi åkte in första gången för att det blev så jobbigt för tösen. Fick då en medicin som heter Betapred 0,5mg. Det är ett kraftigt verkande kortisonpreparat som hämmar inflammationen. Luftvägarna svällnar av.



Kan tippsa om denna medicin (8st små tab) som löses med ca 1cl vatten/vätska. ges då symtomen kommer. Be husläkaren/bvc läkaren skriva ut den så ni har hemma.

Våran läkare säger att det är onödigt att åka in för detta då du som förälder kan lösa detta hemma så lätt med denna medic... sj.



MVH// Veronika

2011-01-15 @ 19:28:11
Postat av: Angelica

men usch och fyyy! :(

2011-01-15 @ 19:58:39
URL: http://minamobilbilder.blogg.se/
Postat av: Sandra

Usch vad hemskt... Hoppas verkligen ni slipper fler "anfall" i framöver.

Och att ni får ngn form av medecin ni kan ha hemma!

2011-01-16 @ 21:20:50
URL: http://sasseolofsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0