Kycklingfilé med blåmögelost/creme fraiche/basilika

Jag tänkte ge er ett litet mattips på en rätt jag kokade ihop ikväll :)
Först & främst måste jag bara säga till alla er som läser blåmögelost
och nästan spyr (som mig :P )
att det är heelt annat att ha det i mat än att tex ha det på kex
(det skulle jag aldrig klara av, usch!)
Jag tycker iaf att det är helt annorlunda! :)

Jomen sådär gjorde jag iaf :)

Till 2-3 pers

Du behöver:
2 stora kycklingfiléer
4 dl Creme Fraiche
2 st Vitlöksklyftor
2 dl Riven Ost
4-5 blad Basilika
40-50 g Blåmögelost
Kycklingkrydda (kan bytas ut mot ex grillkrydda/allkrydda)
Salt

Så gör du:
Sätt ugnen på 200 grader.
Gör två snitt nästan hela vägen ner i vardera filé, uppifrån och inte från sidan (det rinner inte ut lika lätt då).
Krydda med kycklingkrydda (ev grill lr allkrydda) & bryn sedan på filéerna på båda sidorna så att dom får färg.
Skiva tunna skivor utav blåmögelosten och stoppa ner i snitten du skar på kycklingen,
ställ dom sedan i en gratängform.
Hacka basilikan och blanda den tillsammans med creme fraichen i en bunke.
Tillsätt pressad vitlök, 1 dl ost (spar 1 dl) & salt.
Rör ihop och häll sedan över kycklingfiléerna.
Ställ i mitten utav ugnen.
Ta ut formen efter 20 min och strö över resten utav osten, när den sedan fått färg ska det vara klart! :)

Vi hade klyftpotatis till :) 
(skölj och "skiva" potatisen, släng i en plåt, slingra över lite matolja, salt, svartpeppar & vitlökspulver/pressad vitlök och låt den stå i ugnen samtidigt som kycklingen då borde det vara klart samtidigt :)




Bon appetit !! :D


Kommentarer
Postat av: Emmy - Mamma till Liam

Jaha vad är det för någe då? :P Aldrig hört talas om det. Jo med oss är de bara bra :) Hur är det själv då puman???? :P

2011-01-16 @ 12:17:09
URL: http://eemmy.blogg.se/
Postat av: SANDRA

guuud så gott!

2011-01-19 @ 23:42:24
URL: http://sajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0