Recept matbröd

Långpannebitar

Receptet på långpannebitar hittar ni på baksidan av dehär mjölpaketet :)
De ända jag gjorde var att jag tog bort russinen, är inte så förtjust i russin :P






Tekakor

Ingredienser (20 portioner)

  • 50 g jäst
  • 5 dl fingervarm (37 grader) mjölk
  • 3 msk honung
  • 1 äggula
  • 13-14 dl vetemjöl special (jag använde vanligt mjöl)
  • 200 g rumsvarmt smör
  • 1 tsk salt

Tillagning

  1. Lös upp jästen i den fingervarma mjölken.
  2. Tillsätt honungen, salt, äggula, 13 dl av mjölet och klicka i smöret. Arbeta kraftigt i 5 minuter. Låt jäsa i 45 minuter.
  3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
  4. Dela degen i 20 lika stora delar och forma dessa till bullar.
  5. Låt jäsa i 5 minuter.
  6. Kavla ut till runda kakor och nagga med en gaffel.
  7. Placera tekakorna på en plåt med bakplåtspapper.
  8. Låt jäsa i 30-40 minuter.
  9. Sätt ugnen på 250 grader.
  10. Spreja in vatten i ugnen och ställ in bullarna.
  11. Grädda mitt i ugnen i 8 minuter.

Kommentarer
Postat av: blondstar - mamma till max 090605

ska prova dom där långpannebitarna nån dag, va dom goda? jag hade ju glömt säga åt peter att köpa jäst men hade ett halvt paket så jag gjorde halva recepetet med tekakor, sökte på tekakor o de första jag fick upp gjorde jag o nu såg jag de va samma som du skrev ut. fast jag spraya inte nå vatten i ugnen, fattade inte varför :D

2010-04-01 @ 20:57:09
URL: http://blondstar.blogg.se/
Postat av: Sara

Ah, gillar du att baka?

2010-04-01 @ 21:25:34
URL: http://www.februaritjej.se
Postat av: Fia

Okej! Jag för jag tänkte mig om det skulle bli bra med lin eller nått, annars kanske vanlig bomull funkar, för dom har ju för 19kr metern på Ikea och det är ju gratis =) Så skulle det inte bli bra är ju inte det hela världen =)

2010-04-01 @ 21:35:56
URL: http://fiaf86.blogg.se/
Postat av: blondstar - mamma till max 090605

ja de va samma recept :P fast jag hittade de ionnan du skrev ut ditt, för när jag sökte på google på tekakor tog jag första bästa men de va samma såg jag sen :) du.. jag kom på varför din sovrums-kategori inte funkar.. när man klickar på sovrum så i länken står sovrum med stort S och det ska vara litet för att funka!

2010-04-02 @ 09:12:28
URL: http://blondstar.blogg.se/
Postat av: Linnea ♥

Åhh vad mysig blogg ! :)

Glad påsk ''btw'' <3¨



kram !

2010-04-02 @ 17:06:58
URL: http://lliilliiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0