Kokt Skinkstek med gräddsås

Jag tänkte att jag skulle skriva ut receptet på maten jag gjorde idag iutefall någon är intresserad! :)
Det blev nämligen preeeecis så som jag vela att de skulle smaka,
precis som mammas kött & sås smakade när jag var liten, mmmmmh :P
Jag hittade inget recept som passade så jag hittade på själv utefter vad jag vet att mamma har haft i
& vad jag tror skulle bli bra & såhär gjorde jag:


Du behöver:

Till köttet:
ca 1 kilo Skinkstek
1 Lök
2 Vitlöksklyftor
2 Köttbuljongtäningar
10-15 st Kryddpeppar
ca 5-7 Lagerblad
Svartpeppar
Salt
Paprikapulver
Fryst hackad basilika
Vatten
Till såsen:
1 dl Grädde
ca 1 tsk Soya
1 Nypa salt
ca 1 tsk Socker
ca 2-3 msk Maizena
Vatten

Så gör du:
Blanda salt, svartpeppar, paprikapulver & basilika (lr vilka kryddor du gillar) i en skål, rör om
& "gnugga" sedan in de på hela köttet.
Skala & dela löken i 4, likaså med vitlöken (dom ska silas bort sen i vilket fall).
Bryn på köttet tillsammans med löken och vitlöken i en gjutjärnsgryta tills det fått färg & häll sedan på vatten
tills det nästan täcker köttet.
Ha i köttbuljongtärningarna, lagerbladen & kryddpepparna & låt det koka upp.
När de börjar koka så sänk värmen så att det småputtrar & låt sedan stå i ca 2 timmar.
Snurra på köttet lite då och då.

När köttet är klart tar du ut den ur grytan (lägg de i folie under tiden du gör såsen) 
och silar sedan bort allt så att du bara får skyn kvar, häll skyn i en kastrull & låt de koka upp.
Tillsätt sedan grädden, saltet och sockret.
Blanda kallt vatten & maizena i ett glas & häll sedan ner i såsen,
låt den puttra en liten stund tills den tjocknat.

Servera med potatis, mmmmh :D

(Man kan ju även ha morötter i som kokar tillsammans med köttet & sen har till maten,
men jag hade inga hemma :)


Jag har ingen egen bild så jag hittade denhär på google, såg nästan precis ut såhär iaf :)


Kommentarer
Postat av: Tilde

Kul blogg! Hur länge har du haft din blogg?

2012-03-19 @ 00:33:26
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0