Stek med gräddsås - Recept

Som lovat, fast några dagar efter så kommer "dagens mat recept här" från i söndags :)


Du behöver:
Önskad storlek på Skinkstek (minns inte hur står jag hade, 1,2 kilo kanske :P )
1 Gul Lök
(Jag hade velat haft 4-5 morötter men vi hade inga hemma)
kryddpeppar
Lagerblad
Kryddpeppar
Svartpeppar
Salt
Vatten
4 buljongtärningar (kött)

Till såsen:
Spa´t från köttet
2 dl Grädde
Soya
Socker
Salt
1 Buljongtärning (kött)
Maizena


Så gör du:
Mortla grönpeppar, svartpeppar & salt och gnugga sedan in det i köttet.
Jag låter fett vara kvar på köttet då jag hellre tar bort de när köttet är klart.
Koka vatten med 4 buljongtärningar, tillräckligt för att det kommer täcka köttbiten någorlunda.
Bryn på köttet i en lergryta & släng sen ner grovhackad lök, bryn på de lite
& häll sedan på buljongen och ha i morötterna (som du skalar och dela på hälften bara).
Tillsätt kryddpeppar & lagerblad.
Låt den koka upp & sänk sedan värmen så att det puttrar lite.
Stick några hål i köttet med ex en provsticka.
Låt den sedan puttra med lock i ca 3,5-4 timmar.
När köttet puttrat klart kan du ta ur de och linda in det i folie medans du gör såsen.
Sila skyn (spar morötterna) och koka upp den tillsammans med grädden & buljongtärningen.
Smaka sedan av med ca 1 tsk socker, en skvätt soya & salt tills du fått en bra smak.
Red sedan av såsen med maizena (läs på förpackningen).

Kokt potatis till :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0